1. Television/TV..wanna watch ASTRO, it wont be so if got no TV rite?haha..lil’ kid also know lah this one..but lets get more technical about TV..how actually TV works?

2. Firstly, of course in Malaysia, we’re using rated voltage of 110~240V..let say if you smuggle the TV  into japan, we still can use the TV but it’ll make the tv operates not as efficient it shoul be & may cause long term bad effect..because japan rated voltage is 100V..+, u’ll not getting any terrestrial signal/channel because the tv tuner is different.

3. As for the TV it self, generally, TV worked by several electrical & electronics boards that situated at the back of the TV..but the 2 most important boards is the Power Board & Main Board..other boards are like the boards to controls the LCD/LED panel..

4. Power Board : Manages power distribution for the whole TV to operates..so from 240V supply, the board convert/transform the voltage accordingly..eg : power board supplies 3.3V to the main board to operates; Power board supplies 12V regulator for backlight & speaker..

LED TV Power Board aka the muscle

5. Main Board : This is where the CPU of the TV located..the tuner/antenna also located here..so the main board do all the processing job & ‘pass’ away the needed ‘information’ to the speaker, to the LCD/LED boards..& it also receives signals/information from external devices (HDMI, Composite, Component, LAN, USB)

The CPU aka the brain

6. Other Boards : Don’t know about other names, but the boards that works the panel, I usually referring it as the Inverter (only for LCD TV), T-Con, H-Board, Source Board..so these three boards actually control the panel operation..this & that..Hex data..bla bla bla..Gate Timing..bla bla bla..CMOS..bla bla bla..until the picture appears properly..HAHAHA..

7. When all of the boards clicking together, the TV will operate as usual..usually, all the problem comes from, when the Power Board is damaged..rarely the damage comes from Main Board..its all depending on how your local powergrid line quality..if ur at india, oh boy form what i’ve heard, powerline at there is so suck until it can damage the power board (but if the tv’s using powerfull BlockCap, then its ok)..

8. In other words, if your TV’s gone damage, most probably because of the defected parts at power board..if u smell a burning smell, the block capacitor are totally damaged..others, must do some engineeric evaluation (LOL) to pin pointing where the damage is..maybe the power IC damaged..or the fuse broken..power MOSFET got shorted..Bridge IC opened..etc..

9. Now, the FAQ is, what’s the difference between LCD & LED TV?..simple..LCD TVs are thicker..LEDs are slimmer..it’s because LCD TV’s using CCFL (fluorecent lamp) backlight, so it’s going to be thick..while LED TV’s using LED as their backlight (LEDs are so small,so,slimmer)..other differences, LCDs arehotter while LEDs are cooler..LCDs power consumption are more than the LED..LCD cheaper then LED..

10. What’s backlight?it is the light that lights up the panel..so if the panel emits the colored picture, we wont see it clearly unless the backlight lights up..

11. This is the fact, LED TV picture is not sharper/beautiful-er/brighter than LCD TV..picture wise, both have the same performances.It’s all depending on the CPU performances processing the picture quality (plus other things laa of course).

12. So u decide ur self, wanna buy expensive TV (LED) & save money on the long run @ wanna buy cheaper TV (LCD) & then gonna affecting ur electricity bills dearly..

LCD TV

LED TV

13. Judging the TV brands are good or not by comparing TVs which having same specs; which is the resolution+motion flow..resolution is the 360p/1080p/WXGA/Full HD thingy..motion flow is the panel picture motion frequency..standard motion flow today is 60Hz..up to this date, all brands got the max motion flow of 800Hz..except for SONY BRAVIA; 940Hz with the help of X-realityPro..imba enough?..all hail SONY BRAVIA!!!

14. what TV brand that recommended to buy?..man this one is so subjective..but if u’re asking me, i’d buy Samsung Smart TV because of it’s nice external shape, cool Remote Control, & cool menu display

15. but in terms of quality, SONY BRAVIA are the best there is..in other words, if i buy this beautiful Samsung TV, i will hate it…if i buy this dull-looking SONY BRAVIA, i’ll love it..can ah like that?

Possessing BRAVIA HX925 + HotGirl = ahead of the game

in case if got any of my officemates reading this, don’t do any shit talking to me aaahh in office..later i’ll slap you dick head.. :p

Advertisements

1. sebenarnye malas nak menaip pasal bende ni n post dalam fesbuk..tapi dah byk sgt wall entry kt home tu, buat aku rase getik ngn golongan2 yang kecoh n poyo n konfiden xtntu pasal ni..

2. bersih versi 2.0 dah setel, objektif bersih tu yg kononnye nak pengundian yg bersih, tercapai ke idak?..as predicted awal2 lagi, mesti lah idak LOL..

3. so, ape bende yg geng2 ‘bersih’ ni dapat?..hm dr pemerhatian aku, deorg dpt keseronokan berlawan dengan polis, panjat pagar, tolong menolong each other, & perasan tuhan melindungi deorg (kirenye deorg ni mujahidin yg kalau mati, syahid lah).

4. awal2 lg dah ckp, mesti bgaduh dengan polis punye..& kalau dah dgn polis, mmg xkn dpt menang..bende2 common sense cmni, sng je figured out..so kalau pergi jugak, jgn lah nak complain polis zalim..ni idak, pergi buat kacau, kne sepak polis, pstu komplen dlm utube polis zalim..stupid..dah tau mmg akan kene sepak, buat ape nak pegi?..aku x salahkan polis..aku salahkn kebodohan geng ‘bersih’ ni..

5. lagi bodoh, mak bapak yang bawak anak2 kecik deorang nak ‘bermujahid’ same2 dgn deorg LOL..& of kosss kalau anak kene tibai, polis kene cop firaun..stupid punye mak abah..kenape nak bawak anak2 sekali?..stupid..

6. & kekantolan bersih versi 2 flat ni, utk aku, sgt terserlah..sbb..kenape nak buat kt dlm KL jgk even lepas ditawarkan stadium nk berkumpul?..mesti lah sbb kalau dalam stadium, xdpt lah nak buat havoc..xdpt nak mengantolkan kekejaman polis/kerajaan utk mengaut undi….so stupid lah you guys..

7. & member aku ckp; seorang, kalau pergi join bersih ni, kene bayar rm200..yeke weh??..se reliable mane mmber aku tu ckp, aku xtau lah..alah same la mcm sumber korang yg ckp2 BN main kotor itu ini..se reliable mane  accusation korang tu?

8. & semua malaysian mmg xsuke @ anti western kan?..tapi, dalam youtube, geng ‘bersih’ ni mengkreditkan & membanggekn foreign/western stations mcm al-jazeera..haha come on lah..al-jazeera tu sah2 la dah western-ed weh..stupid you..

9. hm, pd pemerhatian aku jgk, kwn2 aku yg penyokong2 opposition ni (bile dah sokong bersih, of kos sokong pas,pkr,dap kn), deorg ni, jenis yg berfikiran negatif dalam byk hal2 yg general. sikit2, pk downward..stupid..no wonderlah menyokong bende2 downward mcm bersih version 2.0 ni

10. so, lepas ko berseronok berhimpun dlm kl, berseronok thrilling lawan polisade x 8 tuntutan tu dpt diberikan kat agong?..kenape x bagi memorandum tu kt agong time jumpe agong sebelum ni?..ape conclusion yg dpt time sabtu lepas?..xdpt ke gune akal sikit ke yg kalau berarak nak ke istane, polis akan halang, means xkn dpt bg ape2 kt org istane?..oohh lupe, mesti korang fikir; ape salahnye utk mencube. kalau syahid, itu ketentuan tuhan..

aku post bende ni, bukan maksud aku sokong BN (atau geng2 ‘bersih’ ni pggil pencacai umno)..aku lebih selese jadi observant..bukan xsygkn malaysia..tp opposition sekarang lgsg x yakinkn aku boleh buat lagi baik dr kerajaan sekarang ni..lg menjatuhkan negare ade lah!!!…besides, ce bg kt aku 1 kerajaan zaman moden yg bersih(ehsan soalan dr mmber seneutral LOL)..ade x?..baik aku just being thoughtful observer dari jadi lembu PR @ pencacai umno..

jom p stadium sokong team Malaysia kita lagi bagoi weh!!

hm..nak apdet status dalam FB, mcm malas pulak (pdhal malas nak amek risk nnt status x laku LOL)..so kalau bubuh2 dalam ni rasenye gogheng pon sodap..

1. terfikir2, fitness level utk tiap sukan, sume lain2..means kalau main futsal xde hal punye..tapi main badminton single, pancit senang gile..jogging 4 5 km non stop, tapi swimming xsampai 50m da ke laut dah..betul x cmni we?kalau betul, kenape he?

cartoon cartoons

2. terbahagi2 benak ni nak pilih mane satu nak pilih pasal2 buat badan ni..nak jogging + sauna @ nak main dumbell buat badan + sauna?..butthurt jugak sbb mmber ckp kasi lemak habis dlu, baru shape bdn. kalau lemak ade, shape bdn ape pon xnmpak..sgt make sense……..

one of my LOL goals..jadi model spender..

3. oke ni pon terbahagi2..nak execute yg mane satu dulu?..balik umah parents?..pegi genting?..pegi tgk TRANSFORMERS 3 iMAX 3D?..pegi main go-kart?..the last 2 items tu boleh gabung jd 1 weekend laa..blk ipoh & g genting kne pakai weekend yg berlainans..

until now got no clue what these 3 autobots look like when they transformed into robot mode

4. ahaaa next punye terbahagi2..ye lah skang dah ade bajet utk beli miscellaneous items mcm shirts, jeans, katil, TV, etc…so nak beli mane satu dulu?hahaha..

Nak naik rimau smbil tunjuk peace jugakk!!!

5. strongly in consideration, nak jadi seorg paintballer..maklumlah budget dah ade sikit kan..hahaha..tapi lubang yg ade, sume dah D2..D1..aku yg baru  masuk D4 yg nooby ni nak join training ngn deorg?..aaarrrghh lagi satu butthurt!!

IMBA NIGGA : mengelak pallet yg nak smpai kt die tu!!

haishhh..macam2 otak ni terngiang2kan haa..tapi xmengape..still composed..sharing is loving k~!

Sidang mendidih……

Posted: 09/06/2011 in Critics

**entry ni akan di apdetkan accordingly**

 

1. xpyh laa nak seksis sgt ckp perempuan ni sebenarnye lagi kuat & hebat dari laki..sume nak sedapkan hati korang je..nak sembang scare fizikalnye pon sgt byk laki lg hebat..ni blom bukak topik hukum2 agame lagi..

2. kalo menang pilihan rye, deorg ckp rakyat dah pandai menilai..kalo kalah plihan raye, deorg ckp SPR kene beli..either way, deorg mst nak mng (tp sebenarnye kalah)..such a loser..keadaan yang same blh diadaptasikan dgn yg pasal2 video2 lucah ni..

3. laki2 yg da de awek@tunang@bini tu xpyh laa nak jeles smpai tahap pandang slek kt mane2 laki lain yg tgh bsembang ngn awek@tunang@bini korang tu..ckup2 la pompuan je ade pangai cmtu..kite ni laki..composure kite lg hebat dr pompuan..

4. org2 tue byk ckp golongn2 muda mudi ni bodoh, xde otak..ahh mcmlah org tua hebat sgt..ngn lembab..maths xreti..tech-blinded..saling menghormati sudah..yg tua hormat dgn kebolehan yg muda ni..yg muda2 ni hormatkan dgn pengalaman2 yg org tua ade..

5. irritated ngn golongan2 pompuan yg jnis pergi kelas/kerje pakai tudung..luar kelas/kerje free haired..so bukan utk tuhan la pakai tudung?..ke, “eh suke hati aku la nak pakai ke x..bukan kepale ko pon!!”?

irritating irritation!!!

between real fan & poser

Posted: 10/05/2011 in Critics

The Godfathers of football, Sir Alex Ferguson and Sir Matt Busby

1. a real fan would be supported the team long ago..posers will support a team after the team win championships & just found the beautiful football recently

2. a real fan would known who are the true arch rivals of his team..while posers making such fuss about the current fierce competitors

3. a real fan would known the history of the club because of the pure admiration..poser just knowing about the current team that winning recent trophies

4. a real fan would known when is the next match, whats the scoreline etc..while posers just asking others about his ‘beloved’ team

5. a real fan would support his team even the team is loosing..poser will shut himself down, ranting the team about, n then when the team’s back in winning ways again, there he is barking around..

So evaluate your self as what kind of fan/supporter..

the team that get so many poser fans through out the world

kurang asam punye bas!!! +_+

1. dealing with traffic jams on daily basis..who’s gonna like it right?..but the traffic jam it self is okay by me..the manner of significant count of people that really annoys me in the ways they driving their cars, making me so irritated!!

2. people are rushing going to work..chasing the 8am deadline..but they’re just many dumb-ass folks that taking their filthy time drive so slowly..like they’re the GM..shit..

3. bangi also got round about..hm dont know why still got people so damn late on get into the roundabout from the junction even the gap of opposing cars are just comfortable..so lembab i tell u lah..

4. at traffic light, why taking a long time to move your car when the green light appears after the red?standby your car in 1st gear / D & press the throttle quickly when the light turn green..still got many others on the back of you..

5. & you can guess who are those lembab-people are..they’re majorities of old people & of course young girls..& the worst kind is the old woman..pfftt pfftt..

6. when it will ended..when it will come..when all people driving fast-but-still-safe pace..when people got the confidence needed dealing with roundabouts..when people realizing got others queing behind him/her..i dont think so..

well at least the hotness is making up for you..haha..

nota pubic hair : hmm..sbb kelembapan korang ni laaa aku keje lebih mase!!..nsb bk sume tu berbayor!! go go SONY EMCS!!!

Padan lah!!!

Posted: 26/04/2011 in About Me, Generals

1. time xbekerjaye dulu mmg tau pon org2 da bekerje ni sengkek time start tgh bulan..ape2 tggu lpas gaji utk buat ape2 plan/aktvt..tp setakat tau je lah..xde rase ape2 pon sbb x endure it sendiri2

2. skang, tgk, hmmm baru lah aku paham feelings deorg yg da bekeje ni knpe asek geram2 tggu gaji masok n x shopping time ujung bulan..hehe..

3. ahad ari tu, 24/4/2011, aku rayau2 satu sunway piramid, ngn 1 sunway piramid tu lah aku menggeram2 dgn baju, jeans, etc..nak beli xdpt lah jefry dh gaji still xmasok lg sob3  T_T

4. hm..the moral of the story..kite xkan paham setakat tahu je..kite akan fully paham & mengerti kalo experiencing it by first hand..urghhhh..

5. utk case student, ni special case, deorg ni kalo jnis mak bapak kaye raye, mmg sepanjang bulan kaye..parents la yg kaye..bukan deorg yg kaye..so student yg kaye2 ni, deorg pnye kekayaan, bukan kekayaan yg tulen laa kirenye..haha..

not funny..that's why women cant be a boss!!

nota chinese-looks malay girl : nasib baik dpt menjamu mate checking on amoi2 sunway piramid..dpt djdkn hiburan dikala hati tergeram tgk barang2 kt situ!